Friday 10 February 2012

Kedai Makan Al-Razzaq

Salam Diaries,
As usual, kebosanan melanda kat tempat kerja...even bos ada sekalipun, tetap bosan..sampai ada sorang kakak ofis cakap kerja yang paling senang dekat HQ nie adalah kerja aku...mana taknya, asyik buat pandai jer selalu...selalu orang wat bodoh kan...heheheheh...bilalah aku nak dapat kerja baru???...

Berbalik pada maksud asal, sebenarnya aku nak perkenalkan @ mempromosikan kedai makan mak aku... nak iklan@promosi kat dalam media2 elektronik mahupun media cetak rasa mcm tak berbaloi (sebab xder duit, hehehehhe...)...Jadi aku promosi kat dlm blog jerlah...kalu ikutkan dh hampir 6 bulan dah mak aku buka kedai nie...nama kedai makan nie - KEDAI MAKAN AL-RAZZAQ - Mak aku start berniaga pada 10 Oktober 2011...tapi sebetulnya kedai nie mak aku sewa dengan orang... katanya tuan asal dah tak mampu nak berniaga sebab kesihatan yang tidak mengizinkan...jadi dari biarkan kedai tue terbiar, dia tawarkan mak aku untuk disewa...Nama Al-Razzaq dipilih oleh ayah aku..katanya Al-Razzaq tue bermaksud 'Pemberi Rezeki' (ingat2 lupa maksud dia kot...)

Tapi nama lain untuk kedai nie adalah "kedai ter'kepit' "...kenapa ter'kepit'??? sebab kedai mak aku nie betul2 terletak antara dua bangunan rumah kedai...Menu utama kat kedai nie adalah nasi berlauk tengahari, ulam-ulaman+budu, sup tulang dan daging bakar cicah air asam...maknanya lebih tertumpu untuk lunch hour jelah..tapi kalau ada yang nak makan masakan panas pun disediakan jugak tapi bukan dari mak aku... kalau nak tahu, ada lagi sorang yang sewa kedai tue sama2 dengan mak - Mak Long...kiranya mak sewa dengan tuan asal, Mak Long pulak sewa dengan mak aku...biasalah adat berniaga...

So far, setakat hari nie bisnes mak aku, Alhamdullilah...tiap2 hari lauk yang dimasak - HABIS!! (tetiba je guna huruf besar...hehehhehe) tapikan, biasalah dalam bisnes mesti ada yang xpuas hati dgn kitakan...mcm kedai mak aku, pernah jugaklah terkena buatan jahat nie...cerita mak aku, ada 1 hari tue she felt very2 drowsy...sama jugaklah dgn Mak Long + pekerja2 yang lain...bila customer datang, they just looked at the lauk-pauk, lepas tue kuar...the next morning, mak aku menyapu lantai kedai dia ternampak ada paku di'paku' kat salah satu tiang kedai...mak tak berani jadi disuruhnya Mak Long buangkan paku tue...Alhamdullilah, pelanggan kembali mcm biasa...Bila dengar cerita mak aku tue, nak percaya dgn tak nak percaya sama banyak...yang penting, bisnes mak aku berjalan lancar...

Kat sini aku attachkan gambar2 kedai makan tue beserta lauk pauk yang disediakan...kalu kauorg singgah kat Kota Bharu bolehlah singgah...

-Menu hasil kerja tangan aku..hehehehe (promote diri sendri..)-

-Bahagian Dalam Kedai-

-Ulam-ulaman (makan dgn budu memang terangkat)-

-Sebahagian Lauk-Pauk -

-Gulai aka Kuah...Ikan Singgan my favorite..-

-Dari Luar Kedai-

See Ya...

No comments:

Post a Comment