Friday 27 July 2012

Mini Popia


Salam Diaries,

Tiap kali Ramadhan menjelma, mak aku menjadi salah seorang wanita yg sangat sibuk..sibuk kenapa?sibuk memasak makanan y sdap2 utk family ke?mak aku sibuk dok gulung mini popia..utk tmphan sempena raya nnti..aku pun dah tak ingat bila kali pertama mak aku wat bisnes nie tapi yg aku ingat sejak aku sekolah rendah lagi..

Popia mak aku lebih kepada yg jenis gulung..tapi kalu ada permintaan utk yg simpul mak aku buat jerlah..popia mak aku berisikan sambal ikan..sambal tue mmg mak aku yg wat sendiri sblum puasa..kalu kauorg nak tahu (tapi kalu dah tahu tak perlh) proses nak wat sambal nie mmg lama giler..mana taknya hindustan yg tayangan 3 jam, itupun sambal tue belum masak..

Dulu masa mula2 wat bisnes nie popia tue hanya bungkus dlm plastik lepas tue tekap dgn satu alat yg mcm lilin..tapi skrg mak dah letak dlm bekas yg elok dah..seronok masa abah aku still keje dulu..tempahan beratus2 ribu smpi terpksa upah org utk gulung skali..tapi skrg abah dah pencen jadi dri beratus ribu dah krang ke beratus ratus jer..

Kalu nak bandingkan aku dgn mak sememangnya mak aku gulung popia tue lagi laju dari aku..aku baru 1 biji mak aku dan 3 biji..mmg laju..last2 aku tukang asingkan (tapi aku gelar 'koyak') kulit popia mak aku tukang gulung..mmg seronok sgt kenangan tue..tapi skrg sbb aku dah keje jauh sumanya dah jadi kenangan terindah..

Skrg apa yg mmpu aku buat just tlg sebarkn popia nie kat kawan2..kalu ada yg berminat nak beli Alhamdullilah tapi kalu tak der tak perlh..cuba nasib..

See Ya..



No comments:

Post a Comment