Saturday 19 October 2013

DIY - Kuzi Ayam & Roti Jala

Salam Aidiladha...
Walaupun dh lepas still nk wish jgk...hehehe...tahun nie aku xbalik raya sbb cuti 1 hari je tmbh plak aku tgh smpan cuti jdi difikir2 akhirnya tersadailh aku di rumah utk sepanjng hari...sambut raya dgn sweethearts jelh.... dh lama kan aku xkngsi apa2 kat blog nie...bukan xnk kongsi tpi mcm biasalah penyakit MALAS mmg dh sebati dlm diri...oklh xnk membebel pnjg2 jdi hri nie aku nk kongsi 2 resepi yg aku masak msa raya haji tahun nie..
KUZI --- pernah dgr x?? Ianya sejenis makanan yer bukan nama org...sejujurnya aku sndiri xtau asal usul kuzi jie dr mana tpi kalau kau tnya org Kelantan confirm diaorg tau...tapi kalau tnya org luar dr kelantan mmg diaorg blur...hehehe...selalunyer kuzi nie dibuat msa hari raya ataipun ada mjlis2 special mcm akikah @ khatam Al-Quran...dan ianyanya seolah2 1 kewjban dimakan dgn roti jala...kalau xder roti jala digantinyer dgn roti bun bulat...
Nak wat kuzi nie byk step...2 salah satu sbb mak aku mlas sgt nk masak kuzi...bahan2 dia xderlh ssah sgt cuma rempah kuzi tue yg ssah nk dpt tertma kat luar Kelantan....suma kuantiti yg aku guna based on berapa byk ayam kauorg nk buat...tapi kat sini resepi utk 2 ekor ayam...
KUAH KUZI
Bahan A :
• Ayam (ikut suka nk potong berapa pun)
• Bawang Putih
• Halia
• Garam
• Kunyit
-- Blender@Tumbuk sampai lumat semua bahan diatas (kecuali ayam)
-- Dah lumat, lumurkan kat ayam lepas tue perap utk 1 mlm
-- Lepas dah perap semlman..bolehlh digoreng ayam tersebut tapi goreng separuh masak jer
Bahan B :
• 1 kg bawang besar
• Sedikit minyak masak utk mengoreng
-- Kupas bawang besar, potong@mayam halus lepas tue goreng smpi garing
-- Dah siap goreng, blenderkan bawang goreng tersebut smpai lumat sepenuhnyer
Bahan C (dah smpi part memasak) :
• Minyak masak (utk menumis)
• 1 cawan @ 1 tin saiz sederhana minyak sapi
• 1 labu bawang putih & 3 inci halia (nie kena blender smpi lumat)
• 1 tin susu cair
• 1 tin sederhana pes tomato (suggest guna brand Demolte)
• Rempah kuzi (dibancuh dgn 1/2 cawan air suam)
• Badam @ Gajus
• Kismis
• Air masak
• Gula, garam
Cara2nyer :
- masukkn minyak dan bawang putih dgn halia. Tumis sekejap.
- masukkn minyak sapi kemudian rempah kuzi. Tumis sampai naik bau wangi
- masukkan susu cair dgn pes tomato. Tumis sebentar kemudian masukkan bawang goreng yg telh dibelender tdi...kacau smpi sebati...
- bila dia dh mula keluar buih masukkan ayam, kismis dan badam kemudian masukkan garam dan gula secukup rasa...
- tambah air utk kurangkn kepekatan kuah kuzi tersebut..
- Yang paling penting, gunakan api dapur yg kecil...
ROTI JALA
Bahan2 :
• 3 cawan tepung gandum
• 3 cawan air
• 3 biji telur
• Garam secukup rasa
• Sedikit pewarna kuning
- blender semua bahan2 diatas sehingga sebati.. (sbbkn blender kecil jd aku wat satu, satu...maknanyer aku blender 1 cawan tepung dgn 1 cawan air dgn 1 biji telur)
- dah siap panaskn non stick pan...lepas tue blhlh mula menjala menggunakn acuan utk wat roti jala...
Oklh..selamat mencuba...

See Ya.. 

No comments:

Post a Comment